Wednesday, September 18, 2013

Dilema Tanpa Tujuan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

                Peristiwa ini berlaku sejak 3 bulan lalu. Ianya merupakan peristiwa yang mengubah pandangan dan hala tujuan aku. Pernahkah anda mengalami krisis hilang Identiti diri? Hilang tujuan hidup? Hilang segalanya sedangkan realitinya Nikmat-nikmat tersebut masih terasa di hadapan kita?

               Disebabkan satu persoalan, lantas aku berfikir sedalam yang mungkin sehingga terlena. Setelah bangun,  ku dapati bahawa Diri aku bukanlah yang sama seperti hari semalam. Hal ini seolah-olah permainan minda pada mulanya, akan tetapi ianya semakin hari semakin menganggu JIWA ku. Persoalan yang hanya diri sendiri yang dapat mencari jawapan.

               Lalu, aku mulai mencari semula identiti dengan bertanya kepada keluarga dan rakan-rakan. Namun, semuanya hampa. Jawapan yang diberikan tidak dapat memuaskan jiwaku yang tidak tenteram. Ya aku tahu bahawasanya jawapan-jawapan mereka sangat bernas dan logik. Akan tetapi, Disebabkan Manusia dicipta dan dipengaruhi oleh HATI(niat dan hala tujuan diri), maka kata-kata mereka ibarat mencurah ke daun keladi. Bahkan turut memperluaskan kebarangkalian yang perlu dipertimbangkan ketika berfikir.

                Masa kian berlalu, begitu juga hari. Hari-hari yang berlalu dihabiskan tanpa keikhlasan. Jiwa kian tidak tenteram. Diri semakin hari semakin lemas dibuai NIKMAT-NIKMAT yang melimpah. Terdetik juga suatu ketika, "Mungkin nyawa ini hampir ke penghujungnya." Aku kian membisu dan cuba untuk menghilangkan "PERSOALAN Yang Terungkai di Minda" dengan pelbagai jenis cara. Ku dapat rasakan ketenangan jiwa. Namun ianya bukanlah berkekalan. Apa yang aku lakukan boleh diibaratkan seperti "Sambil menyelam minum air" dimana pengakhirannya aku lemas ekoran lebihan air.

                 Lalu aku mengambil tindakan drastik. Tanpa berfikir langsung, aku mulai berputus asa. "Buat apa memikirkan solusi kepada permasalahan yang aku sudah ada jawapan? Adakah aku masih memerlukan "jawapan" bagi menjaga HATI dan Jiwa ku?" kata-kata yang sering terukir dalam mindaku.
Kemudian aku mula menonton anime Naruto. Bermula pada episod 1, sehinggalah ke episod terbaru.

                 Semasa menonton, aku terfikir," Aku datang jauh-jauh demi mengejar cita-cita. Namun tindakan aku seperti men sia-siakan Nikmat ini." Tapi aku tetap juga meneruskan akitiviti tersebut. Bukan kerana tidak tahu akan akibat perbuatan ini, tetapi kerana TAKUT untuk menghadapi realiti kehidupan yang seperti "Nakhoda hilang arah disebabkan pukulan ombak yang semakin rancak".

                 Setiap mesin yang dicipta pasti memiliki fungsi yang tersendiri. Begitu juga Manusia. Tanpa tujuan, maka sesatlah dia dalam lautan yang luas. Bahkan dipenuhi dengan pelbagai jenis ancaman.

 "All that's near us we must know"
   "Could disappear any day, be careful !"
   "The main key to find happiness,
     "Lies no where else but in our souls".
     "You know the Closer you get to something, The tougher is to see it."
Terjemahan daripada lagu pembukaan Naruto Shippuden-Closer by Inoue Joe.

      I realize the screaming pain
             Hearing loud in my brain
                      But I'm going straight ahead
                                           With this scar

             Please let me show you the pain
                      My scars have made me obtain
                             Before the weight of the world
                                    Comes crashing down on my shoulders.
Terjemahan daripada lagu pembukaan Naruto Sippuden - Sign by Flow.

                 Lalu, Aku pun mendapati bahawasanya tujuan hidupku mulai luntur. Hatiku mulai gelisah dalam memikirkan tujuan hidupku yang kian berubah. Tanpa disedari, persoalan yang timbul bertukar menjadi MASALAH yang akhirnya mencetuskan kontraversi kepada semua pihak. BERSAMBUNG.....

P.s, sebenarnya draft ini telah ditulis pada 6 bulan yang lepas dari tarikh post dimana sewaktu itu aku menderita mencari tujuan yang kian hilang.. 

No comments:

Post a Comment