Wednesday, September 18, 2013

RESET Part 1.

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.

              Sudah agak lama bagiku dari mengemas kinikan blog yang pada mulanya aku ingin lupuskan. Namun setelah beberapa ketika, Aku mendapati setiap tindakan yang diambil, pasti akan mengubah sesuatu samada kepada yang baik mahupun sebaliknya.

                 Untuk pengetahuan pembaca, telah hampir 2 bulan Aku meninggalkan bumi Moscow. Ya,  aku telah mengambil keputusan untuk berhenti  dari meneruskan pengajian di Moscow Aviation Institute. Ada banyak sebabnya. Faktor Bahasa yang agak sukar(bagi diriku) untuk memahami dan menguasai, Faktor Survival di perantauan dan Yang paling penting, "AKU HILANG TUJUAN HIDUP". 

                Mungkin ada yang tidak mempercayai. Hilang tujuan hidup bukanlah bermaksud aku tidak mahu meneruskan kehidupan, Akan tetapi ianya merujuk kepada persoalan "Mengapa Aku Berada Di Moscow selama ini?" Adakah kerana Ianya "OVERSEA" dimana lanskapnya jauh berbeza dengan Malaysia? Adakah kerana Aku sekadar ingin Melancong dan Menghabiskan Duit? Adakah kerana Aku benar-benar mahu menuntut ilmu di MAI? Adakah kerana Aku ingin menguji kekuatan diri aku dalam menjalani Survival di bumi Orang? 

                 Terlalu banyak persoalan mulai bermain di minda ketika itu sehingga aku merasakan diriku hilang pedoman. Aku mulai menentang Diri aku sendiri. Aku mulai melarikan diri daripada realiti kehidupan sebagai seorang Pelajar. Aku mulai mengunci diriku jauh daripada masyarakat. Kehidupanku kian tidak teratur. Sehinggakan makan dan minum tidak terurus. Apatah lagi pelajaran. Aku runsing mengenangkan ketidakbolehan aku dalam memahami Basic tatabahasa Bahasa Russia. Aku merasakan diriku jauh ketinggalan ketika di dalam kelas.

                     Pernah juga aku mencuba untuk menceritakan masalah aku kepada lecturer Ruski ku, namun mesej yang aku cuba sampaikan tidaklah se effective kerana disampaikan dalam bahasa russia. Sebenarnya aku sedar bahawasanya mereka Memahami kesengsaraan diriku dalam mempelajari bahasa mereka. Sebulan sebelum aku membuat keputusan untuk Berhenti dan Balik ke Malaysia, mereka(lecturer) ingin membantu( memberi markah lulus) di dalam ujian Bahasa Russia. Namun Seandainya aku menerima tawaran mereka, aku mungkin LULUS di kertas namun GAGAL pada praktikal. Fikiranku, "Apa gunanya Aku Lulus tanpa usaha sendiri Sedangkan Realitinya aku tidak memahami apa-apa dari ilmu yang dipelajari?"

           P.s, Aku berfikir seperti itu bukanlah kerana emosi GAGAL dan sekutu dengannya. Namun aku berfikaran seperti itu Atas Sebab Ketidaklayakan diriku. I didnt deserve that kind of HELP. I didnt worth it. Di samping itu, aku juga risau seandainya aku tidak dapat MARA kehadapan ekoran ketidakfahaman bahasa Russia. Ini bukan soal setahun dua. Ini soal 5-6 tahun belajar di Russia. Aku tidak Mahu hidup seperti ini. 

                   Mungkin terdapat banyak persoalan yang pembaca ingin bertanyakan. Walaupun tindakan yang aku telah ambil mungkin AGAK kurang BERNAS berdasarkan logik akal minda seorang DEWASA. Namun hakikatnya Aku hanyalah seorang BUDAK HINGUSAN. Aku tidak berani MENGAMBIL RESIKO. 

Bersambung.. Insya allah. 

No comments:

Post a Comment